Každá firma má svá specifika

Někdy je lepší se přizpůsobit systému, jindy je naopak důležité firemní procesy zachovat a nechat si na míru upravit ERP. Obzvlášt pokud jsou v procesech ukryty konkurenční výhody.

Na co speciál? My chceme standard!

  • Procesy ukrývající konkurenční či ekonomickou výhodu nikdy neměňte.

  • Pozor na extrémy. Správně není ani krabicové řešení, ani systém na zakázku.

  • Používáte specifický software? Pohlídejte si, že jej bude s ERP možné propojit.

  • Důvěřujte radám ERP dodavatelů, mají zkušenosti ze stovek úspěšných firem.

Jak moc bychom se měli přizpůsobit systému my, a jak moc systém nám? Kde je ta jemná hranice?

Je třeba dohlédnout, aby se implementace neposunula až k vývoji nového systému na míru. Pak si totiž kupujete čas programátora a ztrácíte hlavní výhodu ERP - nápady a řešení ověřené ve stovkách úspěšných firem. Je třeba jasně určit, které procesy vám skutečně přinášejí konkurenční výhody. Ty zachovat a systém přizpůsobit jim. V ostatním se pak spolehněte na zkušenosti dodavatele.

Martin Dedek, projektový manažer týmu v Ostravě

Martin Dedek

Klíčové dotazy

Jak je možné, že jeden systém dokáže řídit velkoobchod s léčivy i provoz jaderné elektrárny? A kde mám jistotu, že se bude hodit právě pro naši firmu?

ERP systém musí být vyvíjen dostatečně obecně a zeširoka. S pomocí implementačního týmu je pak možné jednotlivé formuláře a nástroje upravit a nastavit tak, aby bylo možné systém využít v prakticky libovolné situaci. Důležitá je v tomto ohledu právě šířka standardní instalace systému - čím více toho systém dokáže pokrýt ve svém standardu, tím jednodušší a levnější bude jak jeho implementace, tak i jeho následný rozvoj a údržba.

Proč bychom se vůbec měli systému přizpůsobovat? Jako firma už nějaký rok na trhu fungujeme, tak proč měnit něco, co nám funguje?

V mnoha případech má management pocit, že firma funguje dobře, ale naše zkušenost je taková, že po zavedení ERP systému se přesto začnou objevovat skryté problémy a rezervy. Dodavatelé systémy kontinuálně vyvíjí a jsou do nich neustále zapracovávány praxí ověřené podněty a nápady ze stovek firem, které je již dlouhá léta využívají. Nebojte se proto nechat si poradit, kde se přizpůsobit a kde nikoliv. Vyšší míra přizpůsobení navíc znamená i snadnější a levnější zavedení a údržbu systému.

Pokud získáme stejné řešení, jako funguje u úspěšné konkurenční firmy, budeme stejně úspěšní?

Ano, zkušenosti dodavatele v oboru, ve kterém podnikáte, jsou velmi důležité. Pozor však na jednotná branžová řešení - hrozí u nich ztráta konkurenčních výhod, které jsou ukryté ve vašich procesech. I tady platí, že každá firma je jiná - od zaměstnanců přes technologie až po obchodní partnery. A myslete také na to, že každá implementace je jiná - důležitější než oborové reference dodavatele jsou proto zkušenosti týmu, který bude mít implementaci na starosti.

Čas přejít k dalšímu kroku!