Supermani ve filmu

28.09.2016 V březnu si to do našich kin s velkou pompou přikvačili dva zásadní komiksoví hrdinové v jednom z nejočekávanějších blockbusterů letošního roku. Batman vs. Superman: Úsvit spravedlnosti sice staví letce s červenou kápí z Metropolisu i temného rytíře Gothamu proti sobě, dá se však očekávat, že se kluci nakonec nějak domluví. Obzvlášť pokud najdou společného nepřítele.

Alternativní obrázek

Jestliže dobrodružství Batmana slavila v trilogii Christophera Nolana v posledním desetiletí jednoznačný úspěch, dušínovský létající superhrdina se dlouho hledal a jeho přijetí je často rozporuplné. Pojďme se proto spolu projít zajímavou supermanskou filmovou historií.

Rodilý Kryptoňan Kal-El, na Zemi zvaný Superman, případně v přestrojení známý coby novinář Clark Kent, je dílem Jerryho Siegela a Joa Shustera a poprvé se objevil na stránkách komiksu v roce 1938. Od té doby se neustále vracel i ve formátu rozhlasových a televizních seriálů, hraných i animovaných filmů, novinových stripů nebo videoher. Stal se pevnou součástí nejen americké popkultury a těžko si představit člověka, který při vyslovení jeho jména netuší, o kom je řeč.

Superman a krtci

První Supermanovo dobrodružství v celovečerním hraném filmu je datováno do roku 1951 a jmenuje se Superman and the Mole Men (Superman a krtčí lidé) a jedná se o béčkový černobílý snímek, předznamenávající televizní seriál Adventures of Superman. V hlavní roli se objevil George Reeves. Hodinový snímek se dá najít mezi bonusovými materiály na Blu-ray vydání supermanovské kolekce a zajímavý je hlavně svou bizarní zápletkou, která se točí kolem podivných bytostí, co vylezly na světlo boží z hlubin země, lacinou výpravou a směšnými triky. Každopádně tento film rozhodně nepatří mezi tisíc filmů, které musíte vidět, než zemřete.

Donnerův Superman

Dá se předpokládat, že většina lidí má zažitou představu Supermana/Clarka Kenta hlavně z legendárního filmu režiséra Richarda Donnera Superman (1978). Byl to právě tento snímek, který ukázal, že filmové komiksy mohou být i ambiciózně seriózní a přitom neztrácet šarm, vtip a nadhled, zároveň však nespadat do campu – čili dá se smát s ním, ne jemu.

Snímek začíná epické vyprávění na planetě Krypton, kde Supermanův otec Jor-El (sám velký Marlon Brando) posílá svého syna krátce před zánikem planety na Zemi, kde se chvíli věnujeme Clarkově dospívání a v polovině stopáže už se konečně objeví milovaný hrdina v kápi a musí hned zachraňovat svět před svéráznými realitními nápady padoucha Lexe Luthora.

Ano, triky za těch skoro čtyřicet let zastaraly, na druhou stranu si snímek udržuje lehkost a kouzlo, jaké se zatím žádnému pokračování nepodařilo zopakovat. Může za to samozřejmě výtečné obsazení v čele s Christopherem Reevem, který hraje Clarka jako dojemně komickou postavu a Supermanovi dodává přes jeho veškerou potenciálně otravnou ušlechtilost upřímně chlapecký šarm. Báječně dodnes funguje chemie s Lois Laneovou v podání Margot Kidder, která sice nebyla vyložená krasavice, ale měla svoje čaro a komický talent. I arcipadouch Lex Luthor Gena Hackmana je vlastně komická postava, ale uchovává si respekt.

Báječně dodnes funguje chemie s Lois Laneovou v podání Margot Kidder, která sice nebyla vyložená krasavice, ale měla svoje čaro a komický talent. I arcipadouch Lex Luthor Gena Hackmana je vlastně komická postava, ale uchovává si respekt.

Muselo proto být nesmírně těžké vybalancovat drama i humor v té z určitého pohledu dost naivní a pateticky vlastenecké blbůstce a režisér Donner (mimo jiné série Smrtonosná zbraň nebo Jestřábí žena) na tom má určitě lví podíl a zásluhy. O nesmrtelné hudbě Johna Williamse mluvit netřeba.

Ne tak úplně Donnerův Superman

Druhý díl, překvapivě pojmenovaný Superman II, byl natáčen paralelně s prvním a pojednává o střetu muže z oceli s třemi padouchy z Kryptonu. Během dokončování jedničky došlo k nedorozuměním mezi režisérem a producenty, které vyústilo ve vyhazov režiséra. Ten sice natočil údajně 75 % záběrů, jenže náhradník Richard Lester (beatlesácký Perný den nebo Tři mušketýři) musel kvůli místu v titulcích přetočit část scén znova.

Snímek je oproti originálu trochu nevyrovnaný a víc spadává ke grotesce, scény z obnoveného natáčení po dvou letech se dají podle herců poznat, ale ve výsledku se pořád jedná o velmi solidní žánrovou zábavu.

V roce 2006 dalo studio Richardu Donnerovi prostředky, aby se ke „svému“ Supermanovi vrátil a vzniknul tak Superman II: Verze Richarda Donnera. Snímek má logicky dost technických nedostatků, ale fandům dává nejbližší možnou představu o tom, jak to tehdy mohlo vypadat, kdyby... Rozhodně zajímavé pokoukání.

Filmy, o kterých se nemluví

Další pokračování Superman 3 přiletělo do kin v roce 1983 a producentům i režisérovi Lesterovi přišlo jako dobrý nápad přitlačit na pilu s humorem, aby dali vzniknout takřka nedívatelné taškařici o souboji Supermana s počítačovým géniem v podání komika Richarda Pryora.

Ještě hůř dopadl Superman 4 z roku 1987, na kterém si vylámala zuby přehnaně ambiciozní béčková společnost Cannon Films, které jako na potvoru v době vzniku začaly docházet finanční prostředky. Scénář navíc balancuje mezi dadaismem a čirou demencí, jediný Gene Hackman vypadá, že se snad u natáčení téhle pochybné protiatomové agitky bavil. Pro některé zvrhlé filmové fanoušky už tento snímek překročil onu bájnou hranici, za kterou jsou filmy tak špatné, až jsou vlastně dobré. Bohužel se k nim přes všechnu snahu nemůžu přidat.

Retro Superman

A pak bylo dlouho ticho. Ze spousty plánů na nového Supermana bohužel sešlo, což je hlavně případ snímku Superman Lives Tima Burtona s Nicolasem Cagem. Fanoušci se každopádně dočkali v roce 2006, kdy se Superman vrátil ve snímku Bryana Singera... Superman se vrací.

Fanoušci tak 26 let po premiéře Supermana II dostali díl, který ignoruje trojku a čtyřku a následuje 5 let po Supermanovi II. Ale ne v roce 1985, nýbrž v současnosti. A pak že filmařům chybí fantazie.

Singer kvůli snímku opustil po druhém díle svoje X-Meny, což jsme mu dodnes nezapomněli. Nabídl ovšem hlavně uctivou variaci na Donnerův snímek, které chybí trochu život. Navíc milostný trojúhelník Superman – Lois Laneová – její snoubenec, doplněný o otázku, kdo je otcem jejího malého synka, není úplně něco, na čem se dá stavět napínavý dobrodružný film. Bez ohledu na to, že oživíte Marlona Branda do role Supermanova otce.

Batmanovský Superman

A pak přišel producent Christopher Nolan a zalil restartovaného Supermana stejnou depresivní temnou omáčkou, která tak dobře zabírala v případě jeho batmanské trilogie. Snímku Zacka Snydera Muž z oceli (2013) se nedá upřít snaha o maximální epičnost, výpravnost a akci. A důraz na drama bez jakéhokoliv humoru. Což nemusí každému vyhovovat.

Snyder není zrovna troškař a mistr psychologie, takže jeho Superman je hodně úporný ve snaze o vytřískání dramatu tam, kde Donner kdysi exceloval lehkostí. Možná je to film pro novou generaci, která má ráda své komiksové hrdiny opravdu navážno, ovšem skutečnost, že neexistuje žádná chemie mezi Supermanem a Lois, je objektivní problém.

Setkání superhrdinů v pokračování, které se na nás teď chystá, vlastně dává absolutní smysl. Jen se tak trochu bojím, aby nás, staromilské fanoušky, svými zachmuřenými pohledy neunudili k smrti.

Zaujal vás tento článek?

Doporučujeme vám k přečtení

Zůstaňte s Kádvojkou v kontaktu!

Budeme vám posílat pozvánky na naše akce a čtvrteční newsletter s magazínem Kádvojka.