Rádce pro vás
Průvodce výběrem IS, TOP tipy a rady zkušených konzultantů
Cena informačního systému se dá přesně stanovit až po předimplemetační analýze. Právě proto je běžné, že se cena z obchodní nabídky velmi často mění. Neberte proto cenu systému jako hlavní kritérium pro jeho výběr.
Nechceme čekat na finální cenu až do projektu. Je možné již v rámci obchodní nabídky stanovit nepřekročitelnou cenovou hranici?
Ano, samozřejmě lze definovat cenovou hranici, přes kterou není možné se přehoupnout. V podobných případech však projekt již neprobíhá tak, aby našel optimální řešení, ale tak, aby se výsledek pohyboval ve vytýčených cenových mantinelech. Výsledkem pak není souhrn nástrojů, procesů a doporučení, které mají přinést firmě nejvyšší možný užitek, ale snaha o dosažení obchodní dohody.
Petr Figura, projektový manažer týmu v Brně
Ano, v rámci projektu je možné označovat jednotlivé funkce, nástroje a procesy jako kritické pro úspěch či pouze jako doporučené. A následně pak v rámci dalších obchodních jednání po dokončení projektu najít optimální řešení v požadované cenové hladině. Důležité je, že odložená doporučení se nezahazují, ale je možné je zavést později. Systém lze totiž nastavit tak, aby byl na tyto změny připraven.
Zdánlivou výhodou modulového modelu je to, že platíte pouze za to, co opravdu potřebujete. Komplexní informační systém je však postaven na provázanosti jednotlivých procesů a informací napříč jednotlivými moduly, respektive celou firmou. A právě licencování na uživatele tuto výhodu umožňuje a akcentuje. Licencování na moduly se dle našich zkušeností ukazuje pouze jako ideální způsob, jak může dodavatel ERP vytahovat ze zákazníka stále další peníze.
Jakákoli úprava systému na míru prodražuje jak samotnou implementaci, tak následný provoz systému. Proto je třeba si jasně určit, které změny je nutné udělat proto, aby byly zachovány konkurenční výhody ukryté v procesech, a které vznikají z důvodů strachu ze změny. Právě v této oblasti existuje největší prostor pro snížení nákladů nejen pro zavedení, ale i následnou údržbu systému. Naopak určitě se nevyplatí šetřit na školení a asistencích ze strany konzultantů dodavatele ve zkušebním a rutinním provozu.