
V Břeclavi, pětadvacetitisícovém městečku ležícím nedaleko slovenských i rakouských hranic, vyrostlo v posledních letech byznysové impérium, jež zná bez velkého přehánění celá Evropa. Manželé Radka Prokopová a František Fabičovic tu v roce 1998 založili společnost Alcadrain, jež brzy po svém vzniku začala šlapat na paty slovutnějším výrobcům sanitární techniky. Oba majitelé do společnosti otiskli kus svého nevšedního umu. V případě Františka Fabičovice jde zejména o technickou zdatnost a schopnost neustále vymýšlet inovace v produktovém portfoliu. U Radky Prokopové o výjimečný byznysový drive a umění vyjednávat skvělé podmínky i s těmi největšími partnery z řad zákazníků nebo developerů.
Dnes má skupina Alca obraty v řádech vyšších jednotek miliard korun ročně. Jen na Břeclavsku zaměstnává přes 700 a dávno už není „jen“ středoevropskou jedničkou v sanitární technice. Její produkty se prosazují v Saúdské Arábii, severní Africe nebo na Blízkém východě. Zároveň se dokázaly v posledních letech etablovat na trzích, kde na české produkty dlouho tamní zákazníci pohlíželi trochu spatra. Třeba ve Francii nebo v Německu s tradičně silnými místními výrobci.
Jak je to možné? V Alce mají dar „vidět za roh“ a z každé krize se dokážou nejen rychle zvednout, ale zároveň v ní najít nové příležitosti. Společnost ustála nejen covid, kdy nesměla pustit lidi ke strojům. Ale také tornádo, jež poničilo domy řadě zaměstnanců. A v neposlední řadě válku na Ukrajině, kdy ukončila přístup na rychle rostoucí trhy v Rusku nebo Bělorusku. „ Přišli jsme přibližně o významnou část obratu a museli jsme hledat nová teritoria. Ale našli jsme je,“ říká František Fabičovic. Místo útlumu tak přišel další růst.

Růst je samozřejmě snem každé firmy, ale v případě Alca naráží také na praktické limity. Lidí na Břeclavsku není neomezeně a výrobní pozice nelákají každého. Proto skupina neustále investuje do nových strojů, hal a linek, aby byl celý provoz co nejefektivnější a zároveň udržitelný. „ Dnes jsme v situaci, kdy jeden tým zvládne vyrobit to, co dřív tři. Díky moderním technologiím můžeme lidem nabídnout pohodlnější a bezpečnější práci, a zároveň zůstat konkurenceschopní i na nejtěžších trzích,“ vysvětluje František Fabičovic. Alca ale zároveň nevsází jen na dosavadní portfolio, ale rozvíjí i vlastní řešení Alcasystem, jež nabízí prefabrikované koupelnové stěny na míru do rozsáhlých developerských projektů.
Už řadu let pomáhá skupině Alca růst také podnikový systém K2. I on je svědkem, a zároveň společníkem příběhu, kdy se z lokálního lídra společnost proměnila v nadnárodní skupinu, jež je schopná dělat velké akvizice (například FV – Plast), efektivně řídit výrobu několika stovek produktů, obsluhovat logistický řetězec nebo rychle otevírat nové zahraniční trhy.
„Pro mě osobně je to jeden z vůbec nejinspirativnějších příběhů českých firem. Když jsme poprvé přijížděli do Břeclavi, cítili jsme, že je to firma s neskutečnou vnitřní energií. Ale v posledních letech jsme měli možnost se hned několik přesvědčit, že dokáže překonávat i složité překážky s lehkostí. Vždycky vidí cestu dál. Jsme ohromně rádi, že tomu můžeme pomáhat tím, že se snažíme, aby systém vždy odpovídal aktuálním ambicím,“ uzavírá Michal Potrepčiak, který má v K2 na starost spolupráci se skupinou Alca.
